Periksa Tekanan Minyak Petrol Proton Saga BLM Cara Koman

          Pihak pengeluar  mengesyorkan supaya fuel filter kereta Proton Saga BLM diganti sekiranya digunakan melebihi 3 tahun sebagai salah satu rutin penyenggaraan. Walaubagaimanapun, fuel filter yang digantikan tersebut jangan dibuang kerana masih boleh digunakan untuk tujuan yang lain. Fuel filter terpakai tersebut hendaklah dipotong pada kedua-dua bahagian sambungan hose. Bahagian yang telah dipotong perlu dibersihkan dengan kikir untuk mengelakkan kesan tajam. Setelah dipotong terdapat dua bahagian yang boleh diambil sebagai fuel hose adapter.

T  joint adapter
Setelah siap dipotong, satu bahagian  hendaklah disambungkan dengan brass T joint dengan kaedah kimpalan loyang. Satu lagi bahagian yang telah dipotong dikekalkan dengan bentuk asal.

fuel hose adapter
Kedua-dua hose adapter tersebut akan digunakan untu memeriksa tekanan minyak petrol kereta Proton Saga BLM ataupun enjin CAMPRO. Untuk memeriksa tekanan minyak petrol Proton Saga BLM, langkah-langkah berikut boleh dilakukan.

1.Semasa kunci kereta dalam keadaan off, keluarkan fius fuel pump.
2.Hidupkan enjin kereta dan biarkan enjin kereta mati  dengan sendiri.

sambungan T joint adapter dan fuel hose tambahan
3.Tanggalkan fuel hose yang membawa minyak ke fuel rail dan sambungkan dengan T Joint Adapter.


proses pemasangan T joint adapter
4.Sambungkan fuel pressure tester ke T Joint Adapter
5.Sambungkan hose tambahan diantara fuel rail dan T Joint Adapter
6.Pasang kembali fius fuel pump
7.Onkan kunci kereta dan pastikan tiada kebocoran minyak petrol.
8.Hidupkan enjin kereta dan perhatikan fuel pressure tester.


tekanan minyak petrol Saga BLM
9.Tekanan minyak petrol  Proton Saga BLM  adalah sebanyak 42 psi.
10.Tinggikan kelajuan enjin dan pastikan fuel pressure adalah stabil dan tidak menurun.
11.Tanggalkan hose vacum pada fuel pressure regulator dan pastikan fuel pressure meningkat.
12.Matikan enjin kereta dan pastikan tekanan minyak petrol tidak menurun dengan mendadak.
13.Jika tekanan minyak petrol menurun dengan mendadak terdapat kemungkinan kerosakan berlaku pada fuel pressure regulator, fuel pump ataupun kebocoran injector.


i.fuel pump check valve  bocor 

Pemeriksaan dilakukan dengan fuel pressure tester masih terpasang dan enjin dihidupkan. Gunakan long nose playar yang hujungnya disarungkan hose plastic (untuk mengelakkan hose petrol rosak) dan kepit hose petrol tambahan sebelum fuel rail sebaik sahaja enjin dimatikan. Proses ini memerlukan seorang pembantu untuk mematikan enjin. Jika tekanan petrol masih lagi menurun secara mendadak bermakna bukan fuel pump yang rosak. Manakala jika tekanan petrol tidak menurun bermakna fuel pump check valve yang rosak.


ii.fuel injector bocor
Untuk memeriksa, keluarkan semua injector dari cylinder head.Dengan injector masih berada pada fuel rail dan semua wayar injector disambungkan, switch on igniton key.Perhatikan pada injector nozzle jika terdapat minyak yang keluar.Proses ini perlu dilakukan dengan sangat berhati-hati kerana pancitan dari injector jika terkena tangan atau jari boleh menyebabkan anggota berkenaan perlu dipotong



iii.fuel pressure regulator rosak dan minyak petrol  akan kembali ke tangki semasa enjin mati.
Pemeriksaan dilakukan dengan fuel pressure tester masih terpasang.Keluarkan return fuel hose dari fuel pressure regulator.
fuel pressure regulator
Sambungkan fuel hose tambahan beserta fuel hose adapter di antara fuel pressure regulator dan return fuel hose.
fuel hose tambahan
Gunakan longnose plier yang hujungnya disarungkan hose plastic dan kepit hose tambahan minyak petrol yang kembali ke tangki minyak petrol selepas fuel pressure regulator sebaik sahaja enjin dimatikan. Proses ini memerlukan seorang pembantu untuk mematikan enjin. 

fuel hose tambahan dikepit dengan longnose plier
Jika tekanan petrol masih lagi menurun secara mendadak, bermakna bukan fuel pressure regulator yang rosak.Manakala jika tekanan petrol tidak menurun bermakna fuel pressure regulator yang rosak.

2 comments:

  1. Salam bang.. mcn rumit je. Hehe
    Abg ada bengkel ke.. kat mana ye? Mana tau bole dtg :)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Cara itu adalah yang terbaik proses menyelenggara gearbox Waja untuk mengelakkan kerosakan yang lebih teruk. Saya fikir lebih baik penyelenggaraan dibuat di Proton Service Centre kerana memiliki peralatan yang mencukupi.Walaubagaimanapun, tanya harga terlebih dahulu untuk mendapatkan kos penyelenggaraan yang berpatutan.

      Delete

Mengenali Jet Karburetor Enjin Sangkut Cara Koman

  Enjin sangkut memerlukan campuran udara dan bahanapi untuk menghasilkan proses pembakaran. Udara dan bahanapi perlu dicampur pada nisbah y...